Home » Norges beste hoteller » Resepsjonistens hemmelige triks
reise

Resepsjonistens hemmelige triks

Hotellobby
Hotellobby

Tekst: Marte Frimand Foto: Unsplash

Etter seks år som resepsjonist, har Yasemin Vurucu lært seg noen triks for hvordan hun kan gi gjestene den aller beste opplevelsen når de besøker henne.

– Det aller viktigste er å smile. Et smil kan være det lille som skal til for å gjøre dagen til gjesten bedre, sier Yasemin Vurucu, assisterende resepsjonssjef ved Scandic St. Olavs plass.

Selv om smilet er det aller viktigste, har Vurucu også flere triks i ermet. Blant annet å være løsningsorientert, ha en positiv innstilling og sette gjesten først.

– Jeg gir min fulle oppmerksomhet til hver eneste gjest som kommer innom og tar kontakt med meg. Jeg lytter til henvendelsen og tenker alltid på hvordan jeg best mulig kan gjøre gjesten fornøyd, sier Vurucu.

Gjestene er best

Vurucu forteller at det beste med jobben i resepsjonen, er alle gjestene hun møter. Men hun setter også stor pris på menneskene hun jobber sammen med.

– Jeg trives veldig godt i mitt yrke. Jeg har et godt forhold til alle kollegene mine og synes vi er et fantastisk bra team med et felles mål: Å yte service i verdensklasse, sier Vurucu, som i fjor fikk Scandics pris for Årest Be Pro, en pris som deles ut til en ansatt som på fortreffelig måte følger hotellkjedens verdier.

På spørsmål om det er noe ved jobben hennes som er vanskelig eller krevende, trenger ikke Vurucu tenke seg lenge om før hun svarer.

– Nei, det er ikke noe som er vanskelig med jobben min. Det er ingen utfordringer jeg ikke klarer. Jeg finner alltid en god løsning på det aller meste. Det kan være en god del trykk av og til, men det er bare en del av jobben og ikke noe som er vanskelig, sier den erfarne resepsjonisten.

Yasemin Vurucu på jobb. Foto: privat

Husk å smile

Skal man bli en god resepsjonist, mener Vurucu at man bør ha en del egenskaper innabords.

– En god resepsjonist bør ha en god holdning, være positivt innstilt til å løse alle oppgaver og være glad i å yte service. Et godt språkforråd er også viktig, siden vi har kontakt med gjester på telefon og mail samtidig som vi møter dem over disken, sier Vurucu.

Og skulle Vurucu møte på noen ekstra krevende gjester i løpet av arbeidsdagen, ser hun ikke på det som noe negativt.

– Å håndterende krevende gjester er faktisk en fin utfordring for å utvikle seg som resepsjonist. Det lærer meg alltid å holde roen, opptre profesjonelt og fortsatt gjøre mitt beste for å gjøre gjesten fornøyd. Alle har sine dårlige dager, og som resepsjonist handler det om å alltid ha en positiv holdning og gjøre sitt beste for gjesten. Ja, også å huske å smile da, sier Vurucu.

Neste artikkel