Skip to main content
Home » Norges beste hoteller » Moderne løsninger gir bedre hotellopplevelser
teknologi

Moderne løsninger gir bedre hotellopplevelser

På hotellene til Magic hotels har de infokanal på hotell-tv-ene, wifi og en tv-løsning som gjør at gjestene kan streame eget innhold fra mobil eller nettbrett direkte til rommets tv. Foto: Magic Hotels

Magic Hotels, med sine fire designhoteller i Bergen, er hele tiden på jakt etter å forbedre de tekniske løsningene i hotelldriften sin. Formålet er å gi gjestene enda bedre opplevelser.

– Selv om vi er veldig opptatt av designet på hotellene våre, er vi også veldig klar over at det ikke er design alene som former hvordan hotellopplevelsen blir. For det handler jo om helheten. Som teknologioptimister ser vi derfor hele tiden etter nye, teknologiske løsninger som kan gjøre vår egen drift enda mer smidig og oppholdet for gjestene våre enda mer behagelig, og vi har kommet ganske langt, sier hotelldirektør Mona Sandvik.

Full oversikt

Bookingen og administrasjonen har hele tiden full oversikt over alle de fire hotellene gjennom et felles bookingsystem som nærmest er hjernen i hotelldriften.

– Med all informasjon samlet på ett sted er det mye lettere for oss å følge gjesten gjennom hele reisen. Vi kan forstå gjestene bedre gjennom å se på hvilke tjenester de bruker, og hvor mye de brukes. Basert på dette kan vi gi gode og personlige gjesteopplevelser, som deres favorittrom, spesialtilbud på restauranter, shopping og velvære, og dermed er teknologien faktisk med på å forme gode totalopplevelser, tilføyer Sandvik.

Magic Hotels har også testet ut en app som gjestene laster ned på mobilen. Ved hjelp av appen mottar gjesten innsjekkingsinfo når rommet er klart og selve innsjekkingen skjer automatisk uten at de trenger å oppsøke resepsjonen. Når gjestene ankommer rommet, holder de mobilen foran låsen, og da åpnes døren ved hjelp av blåtannteknologi.

– Dette er en kjempespennende løsning, og etter hvert vil også gjesten kunne chatte direkte med resepsjonen, smiler Sandvik.

(T.v.) Mona Sandvik, hotelldirektør. Foto: Magic Hotels

Mange tekniske løsninger

Hotellkjeden benytter en digital kommunikasjonsløsning mellom resepsjonen og housekeeping. Via et nettbrett, som kommuniserer direkte med bookingsystemet, gir renholderne beskjed når rommet er klart. Det samme systemet bruker resepsjonen til å gi beskjeder om spesielle ønsker. Renholderne kan også bruke det til å informere vaktmester hvis noe må repareres.

– Listen over tekniske løsninger som forenkler driften og forbedrer servicen vi yter gjestene våre er lang. Blant annet har vi infokanal på hotell-tv-ene, wifi og en tv-løsning som blant annet gjør at gjestene kan streame eget innhold fra mobil eller nettbrett direkte til rommets tv. Vi har valgt å anskaffe alle de tekniske systemene våre fra den samme leverandøren, nemlig Hoist. En av fordelene er at alle løsningene da kan overvåkes via et dashboard som gir oss full oversikt og kontroll. I tillegg har denne leverandøren en filosofi som ligner vår egen. De leter hele tiden etter løsninger som forenkler og effektiviserer driften slik at hotellopplevelsen gjestene våre får blir best mulig. De er også veldig lydhøre for våre ønsker, så dette er bra, avslutter Sandvik.

Av Tom Backe

Next article