Skip to main content
Home » Destinasjon Norge » Kari Traa: – Hos oss er galskap lov
inspirasjon

Kari Traa: – Hos oss er galskap lov

Foto: Lasse Berre

Kulturen i Kari Traas selskap skiller seg fra mange andres. Her får du neppe jobb hvis du ikke vil stå på ski, og det er en fordel at du liker smalahove. 

Starten på enkelte karrierer starter ofte litt tilfeldig. Sånn var det også for Kari Traa – ikke for freestylekjøreren Kari Traa, men for klesmerket som bærer hennes navn.

– I 2002 var jeg inne i en brytningstid. Jeg skulle egentlig legge skiene på hylla og tenkte tiden var inne til å gjøre noe som var mer fornuftig. Men samtidig ville jeg ikke slutte heller, for blant annet var det kommet nye regler som gjorde konkurransene mer utfordrende. Den gang var det tidligere kulekjører Hans Engelsen Eide og Øyvind Lauritzen som hadde agentur på Bula og var min sponsor. De foreslo at jeg kunne begynne å designe egne luer, jobbe som hobbydesigner og kjøre aktivt på ski, forklarer Kari.

Dette ble starten på klesmerket vi kjenner så godt i dag, og hvor 60 prosent av omsetningen på nærmere 580 millioner nå kommer fra eksport. Det som tidligere stort sett bare var vinterprodukter har blitt til helårlige kolleksjoner, og det er ikke bare snakk om luer lenger, men plagg til hele kroppen, også sko.

Viktig å ha det gøy

Akkurat hva som gir Kari motivasjon vet hun ikke helt. Men et nøkkelord er å ha det gøy, forteller hun:

– På mange måter er jeg kanskje en egoist som alltid har søkt etter å gjøre ting som jeg selv syns er gøy. Sånn var det med skisporten, og sånn er det med klesmerket. For det er artig å holde på med dette. Å skape nye produkter, utvide produksjonen og å gå ut i nye markeder. Ikke minst er det gøy å vite at jeg er med å skape arbeidsplasser både i Norge og i utlandet, fortsetter hun.

Hun skryter også av staben sin. En kreativ gjeng som hele tiden gjør det de kan for å ligge i forkant både i henhold til design og marked.

– Jeg tror at mye av den galskapen og humoren vi har på jobb også vises i produktene våre. For vi tør å være lekne. Jeg safet aldri når det gjaldt skikjøring, og det gjør vi ikke når vi driver bedriften heller – vi gir alt!

Foto: Kari Traa

Voss viktig på mange måter

Kari forteller at det å komme fra Voss rett og slett var helt avgjørende for idrettskarrieren hennes.

– Det er langt fra sikkert at jeg hadde begynt med ski hvis jeg ikke hadde vokst opp på Voss. Her har det alltid vært masse idrett og her er det også et veldig bra freestylemiljø som jeg ble en del av ganske tidlig. Dessuten er det jo ikke så vanskelig å se for seg at det er mulig å bli virkelig god når naboen din har deltatt i OL og kanskje tatt medaljer til og med, sier Kari mens hun smiler.

Alle må til Voss

Det å være fra Voss har også vært viktig for den videre utviklingen. Selv om hovedkontoret til Kari Traa-merkevaren Active Brands befinner seg i Oslo er også hele 25 mennesker ansatt på distriktskontoret ved Voss. Felles for alle ansatte er at kunnskap om bygda er et must.

– Ja! Alle våre ansatte får en opplæring i Vossakulturen. Det innebærer at du bør ete smalahove og aller helst like det, hoppe i tandemfallskjerm, og du må elske å stå på ski og være ute. Hvis det er mer enn 25 centimeter nysnø, så går pudderalarmen. Da tar vi fri fra jobb og står på ski frem til lunsj, så får vi heller jobbe etterpå – for vi må jo bare utnytte mulighetene når de er der. Det handler om å ha det gøy, og om å blande arbeidshverdagen med en liten dose galskap. Det er bra både for miljøet og kreativiteten, konkluderer Kari.

Av Tom Backe

Next article