I 2001 la Bjørn Dæhlie, som tidenes tredje mestvinnende vinterolympier, skikarrieren på hylla. 19 år senere går han fortsatt først i løypa.
Under OL i Pyeongchang i år ble Norge lekenes beste nasjon, og satte ny rekord i antall medaljer vunnet i et og samme vinter-OL. Alt i Bjørn Dæhlies skidress.
Vellykket galskap
Midt under sin storhetstid ble Dæhlie i 1996 spurt om å lage en kolleksjon med langrennsklær i sitt navn. Uten særlig erfaring fulgte mye armer og bein, og det første året var stort sett alle som kjøpte skidressen folk han kjente. I dag er merkevaren kongen i sporet, og har en ettertraktet sponsoravtale med Norges Skiforbund.
– Vi startet jo bare med en idé i ‘96, og nå går alle de beste skiløperne i Norge med merkevaren. Det er jo klart det er stas, men det er absolutt ikke en selvfølge at det ble sånn. Det har, som klisjéen tilsier, vært mye hardt arbeid over mange år, forteller Dæhlie.
I tillegg til hardt arbeid, legger han til en slump tilfeldighet og en god porsjon galskap som faktorer bak suksessen og sponsoravtalen med Norges Skiforbund.
– Når du spør «hvorfor oss», så tenker jeg litt sånn «hvem andre hadde vært gærne nok til å gjøre det?». Vi hadde ikke særlig med penger å rutte med da spørsmålet dukket opp, så derfor er det en porsjon galskap, men på den andre siden hadde jo ikke skiforbundet skrevet en avtale med hvem som helst. Så det er nok en kombinasjon – vi var i posisjon, vi hadde jobba med dette siden ‘96 og hadde bevist at vi kunne levere.
Nye utfordrere
På 90-tallet var det et ukjent fenomen at en skistjerne frontet et klesmerke. I dag, slettes ikke. Flere og flere kjente og kjære norgeshelter starter egne merkevarer med sine navn. Hvordan holder pioneren fortsatt koken?
– Det er jeg ganske sikker på at har med de investeringer og valg som er gjort, i tillegg til et godt designteam. Vi har valgt å bruke omtrent alle pengene vi har tjent på markedsføring, og det har vist seg å fungere. Vi gjør oss veldig synlige med sponsoravtalen, og ved at Johaug, Bjørgen og Northug går med klærne hver helg. Det er jo vanvittig god markedsføring av produktene.
I tillegg er den tidligere olympiske mesteren, naturligvis, opptatt av kvalitet. Han sitter selv med et produktansvar og sier nei dersom han mener et produkt ikke er godt nok. Klærne skal kunne brukes og vaskes, og skal holde i ti år eller mer.
– Jeg satt sammen med ei dame her om dagen, hun hadde en skibukse fra den første kolleksjonen vi gjorde i 1996, og det er jo stas. Men samtidig er det nesten irriterende at den buksa fortsatt er i god stand og sitter på henne enda. Man kan jo nesten si at det er såpass god kvalitet at det er skadelig for oss.
Vinter møter sommer, David møter Goliat
Nå ønsker «Dæhlie» også å følge skiløperne inn i vår-, sommer- og høstsesongen, og skal lage og selge lett og fint treningstøy. Forhåpentligvis.
– Det er ikke bare bare å få lov til å selge klær i butikk. Det er ofte vanskelig å komme inn, fordi man kjemper mot så mange andre sterke merkevarer. Spesielt om sommeren – da har man jo sommergigantene Nike, Adidas og Asics å kjempe mot. Så vi må virkelig levere flotte produkter for å komme i butikk. Her håper vi jo det hjelper med markedsføringen vår med Therese Johaug og Co som trener i klærne, for det minst problematiske er å få folk til å kjøpe. Når man først har fått klærne inn i butikk, og Johaug og andre stjerner trener i klærne hver dag, så blir det solgt.
– Hva gjør at dere holder motet oppe, og alltid jobber for å bedre merkevaren?
– Tja, det er vel litt gammel ærgjerrighet og konkurranseinstinkt. Også er det rett og slett en frykt for at merkevaren skal dø. Det er en kamp hver dag for å være best, og som idrettsmann hadde jeg jo en slogen: «en olympisk mester er noe du kan bli og noe du har vært, men ikke noe du går rundt og er».
Altså: Gode resultater er noe man kan få og noe man kan ha hatt, men ikke noe man går rundt og har.
– Det er lett å falle hvis man ikke er skjerpa. Hvis noe går galt, og klærne ikke er gode nok, nytter det ikke å hete Bjørn Dæhlie, alt må være på topp, alltid.A