Kroppene våre er forbasket dårlige til å forbrenne karbohydrater, litt bedre på protein og best på fett. Det betyr av vi bør begrense inntaket av sukkerarter uansett hvilken kilde de kommer fra. Uraffinerte sukkerarter er bedre enn de raffinerte hvite, da de uraffinerte bidrar med de vitaminene, mineralene og plantestoffene de forbruker når de forbrennes til energi inne i cellene.

Vil du styrke tarmhelsa, så er det et poeng med både polyfenoler, enzyme, prebiotiske fiber og andre plantestoff du kan finne i kaldslynget honning. Men selv om du velger god honning, bør du holde inntaket på et fornuftig nivå. Verdens helseorganisasjon oppfordrer til å begrense inntaket til fem prosent av det totale energiinntaket. Det betyr omtrent én til to teskjeer -  eller 15-25 gram honning - i et kosthold som gir 2000 kilokalorier per dag.

Men er den kaldslynget så bør du ikke varme den over 49 grader Celsius. Mat og drikke bør være kald eller temperert når du bruker kaldslynget honning slik at de gode plantestoffene ikke ødelegges. Bruker du honning i varmretter så bruk så lav varme som mulig.

Fem tips til hvordan du kan anvende kaldslynget honning til middagsmåltidet:

  • Vinaigrette til salaten av 1 dl ekstra virgin olivenolje, saften av 1/2 sitron, 1 ts sennep, en klype havsalt/pepper og 1 ts honning.
  • Urtedip til kjøtt, fisk og grønnsaksstaver av 2 dl rømme og 2 ss majones, 1 ss sitronsaft, en håndfull hakkede friske urter og 1 ts honning.
  • Enkel urtemarinade i blender som kan brukes til både kjøtt og fisk, men som pensles på mot slutten av steketiden. For eksempel 5 dl friske urter av estragon, persille og gressløk, 1 grønn chilli med frø, 2 dl ekstra virgin olivenolje, saften av 1 sitron, 1 ss honning, salt og pepper etter smak.
  • Enkel asiatisk vri på fiskefilet: Bland 2 ss naturlig fermentert soyasaus, 1 ss limesaft, 1 ss honning (lunk i vannbad for å få den flytende), 1/4 ts chilipulver. Stek fiskefileten nesten ferdig i pannen og pensle på mot slutten av steketiden.
  • Hot mangosaus til kylling: 1 godt moden mango i biter, 1 rødløk grovhakket, 1 rød chilli (med frø hvis hot) finhakket, saften av 1/2 lime, 1/2 ss honning og en klype havsalt. Kjøres sammen med stavmikser.